Stadens digitalisering diskuterades på Social media club Göteborg den 30 oktober. Ronald Caous, projektledare för e-samhället och Maria Soner, kommunikationsstrateg, var moderatorer. Omkring 70 nyfikna göteborgare deltog för att lyssna och diskutera utvecklingen av e-samhället och Göteborgs Stads digitala service.

– Stort värde för deltagarna med en direkt dialog på plats med Ronald och Maria. Digital service låter enklare i tanken än det visar sig i praktiken. Vi fick möjlighet att vända och vrida på våra frågor, säger Maria Gustafsson initiativtagare till Social media club Göteborg.

Gör livet enklare
– Det viktigaste i e-samhällets utveckling blir att förenkla och göra livet enklare då vi får mer krav på oss att hela tiden uppdatera oss, både i sociala kanaler men också i samhället i stort. Vi ska göra många fler uppgifter själva inom ett område som vi dessutom kanske inte kan så mycket om. Då blir även den enklaste processen en tidskrävande utmaning, säger Lotta Gergils-Aston, Social media club Göteborg.

Efter en kort presentation av temat, diskuterades följande frågor:

  1. Hur kan Göteborgs Stad säkerställa ett inkluderande e-samhälle? (Hur ska vi arbeta för att t. ex öka valdeltagandet?)
  2. Politikerna har prioriterat äldre, utbildning och åtgärder som stärker demokratin. Vad har de missat? (Vilka frågor är viktiga i Göteborgssamhället?)
  3. Projekt e-samhälle i Göteborgs Stad ska skynda på digitaliseringen (av vår service till göteborgarna). Vilka metoder är mest effektiva?
  4. Inom vilka områden får digitaliseringen störst genomslag?
  5. Hur ska staden agera för att väcka intresse och vilja till medskapande i arbetet med e-samhället?

Se presentationen och sammanfattning av gruppernas svar på frågorna.

Presentation: http://bambuser.com/v/5888269?v=m

Sammanfattning av diskussioner: http://bambuser.com/v/5888378?v=m

Här finns foton från dagen. Foto: Sina Farhat https://www.flickr.com/photos/sf_webcoast/sets/72157660708904282

Om Social media club
Social Media Club är en klubb för alla som är intresserade av och vill prata med andra intresserade av kommunikation på internet och digitala kanaler med mera. Det handlar om att dela kunskap med andra nyfikna intresserade, lära av varandra och diskutera om framtidens internet. Idag finns 300 klubbar runt om i världen.